Scroll Top

Ανδαλουσιανός σκύλος / Un Chien Andalou | Luis Buñuel, Salvador Dali

sdh

Βασισμένο σε δύο όνειρα, ένα του Louis Bunuel και ένα του Salvador Dali, ο “Ανδαλουσιανός σκύλος” αποτελεί πρώτα απ’ όλα το προσωπικό ημερολόγιο δύο από τις πλέον αναρχικές μορφές της τέχνης του εικοστού αιώνα.

Ένθερμοι οπαδοί του Andre Bretton και του κινήματος των σουρεαλιστών, αλλά και υποστηρικτές της φροϋδικής χαρτογράφησης της ανθρώπινης συνείδησης, οι δύο καλλιτέχνες φανερώνουν στο πανί τις προσωπικές τους εμμονές.

Ο Bunuel ξεκινά με την πρώτη του κιόλας ταινία, την πολυετή επίθεσή του στον καθωσπρεπισμό της μεγαλοαστικής κοινωνίας, την γραφικότητα της Εκκλησίας και σε κάθε άλλη επιβολή κοινωνικών περιορισμών.

Ο Dali εκμεταλλεύεται την ευκαιρία να δώσει ζωή στους πίνακές του. Το ανθρώπινο, γυναικείο κορμί, τα αεικίνητα μυρμήγκια, τα αυτόνομα ανθρώπινα μέλη, βγαίνουν από τις κορνίζες και περιφέρονται ζωντανά στο κάδρο της ταινίας. Κι όλα αυτά, σε μία ιστορία, που διαδραματίζεται “εχθές”, “μετά από οκτώ χρόνια”, “το ίδιο απόγευμα”.

 

 

 

*Από τις εκδόσεις Αιγόκερος κυκλοφορεί το βιβλίο: ΜΠΟΥΝΙΟΥΕΛ- ΝΤΑΛΙ: Ο ΑΝΔΑΛΟΥΣΙΑΝΟΣ ΣΚΥΛΟΣ ~ ΛΟΡΚΑ: ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗ ΣΕΛΗΝΗ

Ο «Ανδαλουσιανός σκύλος» είναι μια ταινία μικρού μήκους, χωρίς σκύλους και Ανδαλουσιανούς, και στην οποία συγχωνεύονται η αισθητική του σουρεαλισμού με τις ανακαλύψεις του Φρόιντ. Η ταινία απηχούσε τις γενικές αρχές της σχολής αυτής, που ορίζει το σουρεαλισμό ως έναν ασυνείδητο, ψυχικό αυτοματισμό, ικανό να επιστρέψει στο μυαλό την πραγματική του λειτουργία, έξω από κάθε έλεγχο που επιβάλλει η λογική, η ηθικότητα ή η αισθητική. (Λουίς Μπουνιουέλ).

«Ο Ανδαλουσιανός σκύλος είμαι εγώ». Αυτή τη φράση λέγεται πως είπε ο Λόρκα, σχολιάζοντας το φιλμ στον Άνχελ ντελ Ρίο. Η κριτική βρήκε αρκετές ομοιότητες του σεναρίου «Ταξίδι στη σελήνη» του Λόρκα, κυρίως με τον Πρόλογο του Ανδαλουσιανού σκύλου. Συναντάμε στα δύο σενάρια μια ιδιότυπη διαχείρηση εικόνων και συμβόλων, που υπήρξαν προϊόντα κοινών εμμονών και πειραματισμών από τους τρεις (Μπουνιουέλ, Νταλί, Λόρκα) και που ο καθένας τους αξιοποίησε διαφορετικά στο πλαίσιο της προσωπικής του μυθολογίας. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ