Έχει ξεσπάσει σάλος τις τελευταίες μέρες στα ραδιόφωνα, στις τηλεοράσεις, στα social media, αλλά και σε κάθε δημόσιο χώρο έκφρασης, για την θεατρική παράσταση «ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ ΤΟΥ ΝΑΣ» από την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου.
Δεν ξέρω αν έχει τύχει ή αν οι άνθρωποι που ακούω και διαβάζω έχουν την ίδια άποψη με εμένα, αλλά δεν έχω ακούσει κανένα να καταθέσει δημόσια την άποψή του ότι καλώς έγινε και κατέβηκε-λογοκρίθηκε η εν λόγω παράσταση. Δεν εννοώ βέβαια τους «δημοσιογράφους» Χατζηνικολάου και Λιάγκα όπου η παράσταση έθιξε την πολιτιστική τους ευαισθησία και ηθική!
Τελικά ποια είναι αυτά τα σκοτεινά κέντρα αποφάσεων που κρίνουν τι θα ανέβει και τι θα κατέβει από τη σκηνή ,αλλά και γενικότερα τι είναι άξιο να δουν και τι όχι οι θεατές;
Παρόμοιο περιστατικό είχε συμβεί το Ιούνιο του 2012.’Οπου είχε κατέβει-λογοκριθεί η παράσταση “Corpus Christi” στο Χυτήριο. Και λέω παρόμοιο διότι εκεί το ποιος κατέβασε την παράσταση είχε ονοματεπώνυμο: φανατισμένοι χριστιανοί και μέλη-φίλοι της Ναζιστικής Οργάνωσης Χρυσής Αυγής. Αυτοί οι 50-100 σαπιοκέφαλοι (πλην ελαχίστων πάλι εξαιρέσεων) επηρέασαν μια ολόκληρη κοινωνία που δεν κατάφερε ούτε τους θεατές να προστατέψει αλλά κυρίως ούτε τους ηθοποιούς και συντελεστές της παράστασης!
Τελικά σε αυτή τη χώρα η ελευθερία έκφρασης δίνεται επιλεκτικά. Δίνεται σε αυτούς που δε βγαίνουν από το κυρίαρχο ρεύμα. Δίνεται σε αυτούς που αναπαράγουν το αναμασημένο. Δίνεται σε όλους αυτούς που δε τολμούν να ξεμυτίσουν .
Τη συγκεκριμένη παθογένεια βέβαια την εισήγαγε το σύστημα στα σχολεία εκεί που εκκολάπτεται ο άνθρωπος και εκεί που αρχίζει να σφυρηλατείται η προσωπικότητά του. Το σχολείο παράγει αυτό που η κοινωνία θέλει αργότερα. Ανθρώπους- γρανάζια ενός συστήματος που επιφέρει κέρδος σε ένα τεράστιο λόμπι εταιριών. Καθετί το διαφορετικό-ριζοσπαστικό απορρίπτεται!
Αλήθεια,γιατί στο σχολείο κάνουμε θρησκευτικά και δεν κάνουμε θέατρο; (να θυμίσω ότι στην Αρχαία Ελλάδα το να πηγαίνεις στο θέατρο ήταν υποχρεωτικό, γιατί με αυτό τον τρόπο μόνο ερχόταν η κάθαρση). Γιατί στο σχολείο μαθαίνουμε για το Χίτλερ και το Μουσολίνι και δεν μαθαίνουμε για το Μάρξ; Γιατί πρέπει να λατρεύουμε το Μεταξά σαν μεγάλο ηγέτη, επειδή είπε το ΟΧΙ, και ξεχνάμε ότι υπήρξε ένας από τους πιο στυγνούς δικτάτορες στην ιστορία του ελληνικού έθνους; Γιατί στην Ελλάδα έχουμε κάνει Εθνική εορτή την έναρξη ενός πολέμου και όχι τη λήξη;
Γιατί δε μαθαίνουμε τίποτα για τη ζωή και το έργο των Αισχύλου, Σοφοκλή, Ευριπίδη, Αριστοφάνη όπου τάραξαν με το έργο τους τα χρηστά ήθη της εποχής και δεν τόλμησαν να γελοιοποιήσουν ακόμα και τους Θεούς.
Αλήθεια, ελευθερία είναι να ακούω από τα μεγάφωνα της εκκλησίας την κυριακάτικη λειτουργία; Ελευθερία είναι να μην ακούγεται τίποτα διαφορετικό-ριζοσπαστικό από τα μέσα μαζικής ύπνωσης ; Ελευθερία είναι το 2015 οι ομοφυλόφιλοι να μην έχουν τα ίδια δικαιώματα με τους ετερόφυλους ;
Το γεγονός λοιπόν ότι κατεβαίνει η παράσταση του Εθνικού και δεν ξεσηκώνεται ολόκληρη η κοινωνία να διαφυλάξει την ελευθερία του λόγου , δεν είναι θέμα τέχνης, είναι θέμα παιδείας και μόρφωσης του λαού μας. Δεν φταίνε κάποιοι………….φταίμε εμείς οι ίδιοι πρώτα. Είναι θέμα κοινωνικό, το διαφορετικό στην Ελλάδα δεν πρέπει να ακούγεται. Δεν το δέχεται ο μικροαστός . Το φοβάται το σύστημα- o καπιταλισμός . Και ο φόβος του αγνώστου είναι ένας χώρος που το σύστημα δεν μπορεί να ελέγξει. Σε αυτό το χώρο μπορεί να δημιουργηθεί κάτι νέο, κάτι καινούριο , κάτι ριζοσπαστικό, κάτι που μπορεί να αλλάξει το ρου της ιστορίας , να ταράξει τα νερά του βάλτου της χώρας που ζούμε. Σε αυτό το χώρο δεν θα έχουν ύπαρξη οι ανθρωποφάγοι τα μιάσματα της κοινωνίας , τα σάπια μυαλά, αυτοί που στο όνομα της τέχνης , της ηθικής , του αρχαίου πολιτισμού, κατακερματίζουν καθετί νέο και πρωτοποριακό. Δεν θα έχουν ύπαρξη αυτοί που μας χτίζουν τον κόσμο σε Οργουελικές διαστάσεις.
Ποιος είπε ότι ο κρατούμενος δεν έχει δικαίωμα έκφρασης και δημιουργίας; Αν ήταν έτσι δεν θα βλέπαμε ποτέ σπουδαία έργα καταραμένων ποιητών, ζωγράφων, συγγραφέων, που δημιούργησαν τα έργα τους μέσα στο κελί τους ή ακόμα και καλλιτεχνών όπου έπραξαν πληθώρα παραβατικών πράξεων.( Ρεμπώ, Ζενέ, Ρίτσος, Λόρκα και πολλοί άλλοι!!). Το βιβλίο του Ξηρού απειλεί τη δημοκρατία σας κύριοι; Καμία Δημοκρατία δεν απειλείται όταν κουμάντο κάνουν οι πολλοί, όταν είναι άμεση. Ίσα ίσα ,το κατέβασμα-η λογοκρισία ,ενός έργου τέχνης αποτελεί νέο πλήγμα στην είδη αιμορραγούσα Δημοκρατία, στην ισότητα, στα ανθρώπινα δικαιώματα, στην ελεύθερη έκφραση.
Μόνο φασιστικά-ολοκληρωτικά καθεστώτα προβαίνουν σε τέτοιου τύπου ενέργειες.
· Εμπρός όλοι να περικυκλώσουμε το Εθνικό ούτως ώστε να διεξαχθεί κανονικά η παράσταση!! Και να συνεχίσει τη ζωή της!
· ΟΧΙ στο ΤΕΛΜΑ
· ΟΧΙ στη ΣΑΠΙΛΑ
· ΟΧΙ στη ΛΟΓΟΚΡΙΣΙΑ
· ΓΙΑ ΤΗ ΝΙΚΗ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ
Ως μέλος του Θεάτρου ΟΜΜΑ STUDIO επισυνάπτω την ανακοίνωσή του μέσω του καλλιτεχνικού διευθυντή Αντώνη Διαμαντή:
Tο Θέατρο Ομμα Στουντιο με αφορμή το””κατέβασμα” της παράστασης του
Εθνικού Θεάτρου με τίτλο”Η Ισσοροπία του Nash” της Πηγής
Δημητρακοπούλου αποτέλεσμα απροκάλυπτης λογοκρισίας και επέμβασης στην
ελευθερία έκφρασης των καλλιτεχνών, δηλώνει τη πλήρη αντίθεσή του στο
γεγονός αυτό,που παραβιάζει θεμελιώδεις πολιτικές ελευθερίες,επαναφέρει
στο προσκήνιο πρακτικές “σκοτεινών” εποχών τύπου Ιεράς εξέτασης και
συντάσσεται με τη πλήρη ελευθερία καλλιτεχνικής έκφρασης.
Αντώνης Διαμαντής
Σκηνοθέτης-Ηθοποιός
Θέατρο ΟΜΜΑ ΣΤΟΥΝΤΙΟ (Ηράκλειο,Κρήτης)
Βαγγέλης Μπουμπάκης
31/1/2016