Το νεοελληνικό κράτος είχε ανέκαθεν από την ίδρυσή του μια ισχυρή αυταρχική πολιτική παράδοση, και στους κόλπους του υπήρχε πάντα ένα δυναμικό συντηρητικό και εθνικιστικό στοιχείο προς όφελος βέβαια των μεγάλων τζακιών και των πελατειών τους.
Προς την Αυτού Εξοχότητα τον Αρχικαγκελλάριον του ενδόξου Γερμανικού Κράτους Κύριον Αδόλφον Χίτλερ εις Βερολίνον.
Εξοχότατε,
Οι βαθυσεβάστως υποσημειούμενοι Αντιπρόσωποι των Είκοσιν Ιερών Βασιλικών Πατριαρχικών καί Σταυροπηγιακών Μονών του Αγίου Όρους Άθω, λαμβάνομεν την εξαιρετικήν τιμήν ν’ απευθυνθώμεν προς την Υμετέραν Εξοχότητα καί παρακαλέσωμεν Αυτήν θερμώς, όπως, ευαρεστημένη, αναλάβη υπό την Υψηλήν προσωπικήν Αυτής προστασίαν καί κηδεμονίαν τον Ιερόν τούτον Τόπον, του οποίου Ηγούμενοι καί αντιπρόσωποι τυγχάνομεν, διαδεχομένη εν τούτω τους ιδρυτάς καί Ευεργέτας του Ιερού τούτου Τόπου Βυζαντινούς Αυτοκράτορας καί διαδόχους τούτων[…]Η επιστολή καταλήγει με την ευχή: «Τον Βασιλέα των Βασιλευόντων καί Κύριον των Κυριευόντων εξ όλης ψυχής καί καρδίας ικετεύοντες, όπως επιδαψιλεύση τη Υμετέρα Εξοχότητι υγείαν καί μακροημέρευσιν επ’ αγαθώ του ενδόξου Γερμανικού Έθνους.
Υποσημειούμεθα βαθυσεβάστως».. (Περιοδικό Ελληνικόν Πάνθεον, τεύχος 13, Ιουνίου-Αυγούστου 2001, σελίδα 18)
Δυσάρεστη κληρονομιά που αποσιωπάται σχεδόν παντελώς, αλλά είναι γεγονός πως η Ορθοδοξία πολιτικοποίησε την θρησκεία και την παρουσίαζε ως η θεία δύναμη που διαπλάθει συνειδήσεις και απεργάζεται την νομιμοποίηση της εξουσίας στις μάζες. Η νομιμοφροσύνη απέναντι στην ορθοδοξία συμπίπτει με την νομιμοφροσύνη απέναντι στην εξουσία. Είναι χαρακτηριστικό ότι στον κυριακάτικο εκκλησιασμό ο λαός διδασκόταν από άμβωνος, ότι ο κομμουνισμός ήταν «μία σκοτία δύναμις», που εκπορευόταν από το «ασιατικόν σκοτεινόν πνεύμα». Οι δε κομμουνιστές ήταν όργανα «δαιμονισμού» και «εχθροί της Ελλάδος, οι νέοι Ηρώδαι, […]» που θα «συντριβούν υπό τα πλήγματα της θείας δικαιοσύνης». Ο κομμουνισμός προσλαμβάνεται από την εκκλησία ως μια υψηλής εντάσεως φανέρωση των εσχάτων χρόνων και γεγονότων, καθώς αναδύεται μία «πρωτοφανής κορύφωσις του κακού»,
κυριαρχεί δε ο «λυσσών σατανισμός». (Περιοδικό Θέσεις: Το κατά αντικομμουνιστήν ευαγγέλιον Τεύχος 132 Ιούλιος -Αύγουστος 2015)
Η κυρίαρχη ιδεολογία και τα ηθικά θεμέλια του αστισμού (Οικογένεια, Πατρίδα και Εκκλησία), μετά τη συντριβή των μεγαλοϊδεατικών οραμάτων και αντιμετωπίζοντας ένα καθεστώς έντονης πολιτικής αστάθειας και κοινωνικής κρίσης, στρέφουν την πολεμική τους προς τις ανερχόμενες τότε σοσιαλιστικές και μαρξιστικές ιδέες. Φοβόντουσαν την κοινωνική ανατροπή, αλλά ο ζήλος των αστών ήταν υπερβάλλων και ασύµµετρος µε την πραγµατική απειλή για το κραταιό, παρά τον κλονισμό, κοινωνικό καθεστώς.
Ακόμα χειρότερα, ο Στράτης Μυριβήλης(Ευστράτιος Σταµάτογλου) από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της “γενιάς του 1930” και μέλος της Ακαδημίας Αθηνών σηµειώνει: «πρώτα απ’ όλα είµαστε Ρωµιοί Εθνικιστές […] και έπειτα, αν µας µένει περιθώριο, γενόµαστε αν θέλετε και ρουαγιαλίστες και δηµοκράτες και σοσιαλιστές και όλα τα ρέστα της πατάτας. Τ’άλλα όλα είναι γκεβεζελίκια ανάξια συζητήσεως, αν δεν είναι ψυχοπάθειες νοσηρές, και αν δεν είναι δηµοκοπίες» (Εφημερίδα Σάλπιγξ, 22-7-1915 «Πρώτα εθνικισταί»)